Saturday 15 August 2015

Usaha VS Tawakkal - DUPHASTON

Assalamualaikum...

Sebelum ni kan aku ada cakap.. tiap2 bulan aku buat UPT. Tapi lepas setahun dah malas pulak.. macam harapan palsu jew.. So, aku pun stop buat UPT lepas setahun. Kan aku ada citer yang aku buat bekam kan.. so, sebulan lepas tu period aku lambat. Aku pikir, sebab bekam kot. Dah banyak buang darah hari tu kan. Tapi tak puas hati gak. try beli yang murah dulu. Rm7. Sesaje try. Kuar 2 jalur. Apakah?? Tak nak bagi harapan palsu, esoknya aku beli yg mahal pulak . Clear Blue. POSITIF!!

Ok, balik bagitaw En. Suami. Dia biasa jew.. tapi aku taw, dalam hati ada munga.. awww!! Dia suh pegi klinik. Takut Jadi mcm sebelum2 ni kan. So, mlm tu kitorang pun gi klinik. Citer kat Dr. history yg sebelum2 ni. So, Dr. suggest aku amik injection kuat rahim & Duphaston. So, tadah ler montot tuk cucuk. Selain tu, dapat folic Acid & vitamin. Total kena Rm180. Kiranya klinik ni murah lagi lah. Aku rasa klinik lain lagi mahal kot.

Ok, Duphaston ni aku kena amik 2 minggu sekali. dan setiap kali tu jugaklah kena scan sekali. Nak tengok progress baby. Dan kena continue sampai 4 bulan. (kandungan dah kuat dlm 16-20 week). So, ni la baby yg paling mahal. Sebab setiap kali pegi mesti 100++. Maknanya kena standby dlm Rm300 sebulan. So, yang ada masalah mcm aku ni.. kena korban duit skit la yer..

Ni la ngupe nyer..

Mula2, Dr. cakap 50-50. Sebab rahim aku tak kuat. 2 bulan amik Duphaston turun darah skit. Ingat takde harapan. Rupanya baby masih kuat. Rehat kena cukup. Tak boleh stress. Tak boleh buat keje berat. tak boleh naik turun tangga (padahal umah aku 4 tingkat, takde lif. Opis pulak 2 tingkat pun takde lif). Tawakkal jew.. huhuhu

Masuk 4 bulan++ ( lepas melalui mabuk yg teruk ) Alhamdulillah Dr. Cakap dah boleh stop amik Dupaston. makan Asid Folic & Vitamin sajoo. Finally, aku dah ada buku merah.. yeayyy!! Macam dalam mimpi kan. Thanks Allah sebab bagi aku peluang sekali lagi melalui saat2 manis ni..

No comments:

Post a Comment