Thursday 20 August 2015

Sharing is caring..-MILK BOOSTER

Assalamualaikum...

Bila masuk bab susu untuk baby ni, sangat lah the sensitif issue. Bukan apa, tak semua ibu boleh menyusukan baby secara exclusive. Ada yang cakap susu takde.. susu tak cukup.. baby mengamuk tak cukup susu.. end up, susu formula sebagai ganti.

Sedih sebenarnya bila tengok baby minum susu formula ni (melainkan memang tak nak menyusukan baby sebab takut body lari.. apakah??). Kalau boleh memang nak susukan sendirikan dgn susu ibu. Apapun rezki masing2.

Lagi sedih pedih bila ada yang mempertikaikan perit jerih ibu yang bekerja ni bekalkan susu yang diperah. Katanya tu bukan full breastfeed.. sama macam susu formula jugak.. bottlefeed. Eh HELLO!! ko ingat senang ke kami ni nak perah & simpan susu tu semata2 tak nak bagi susu formula.. PLEASE la respect perasaan orang skit. Jangan nak sedap mulut jew mencarut cam gitu. Makan cagu jawabnyer kang..

Aku pulak berlainan kes.. lagi parah!!. Sebagai ibu yang bekerjaya (echeewahh!!) sebulan sebelum hantar Sara kat babysitter, start simpan collection. Nanti senang kan. Tapi harapan tinggal harapan.. Sara tak nak susu frozen.. nak fresh dari ladang!!.. ayyooo!!.. So, terpaksalah ibu korbankan waktu lunch tuk balik susukan Sara & perah tuk sessi petang pulak. nasib opis dekat.

Disebabkan aku perlukan susu fresh setiap hari, kena la ikhtiar cara banyakkan susu. Maaf, aku bukan anti pil milk booster yg banyakkkk org jual tu. Cuma tak berapa yakin. Aku lebih suka cara manual. Semulajadi. So, setelah di try & error.. aku dapat makanan yang bagus untuk banyakkan susu.. antaranya..

BADAM
Aku tak berapa suka makan badam seketul2 macam ni. Aku beli badam cincang, pastu aku buat badam cincang coklat.. Gabungan mantop!. baru selera skit nak makan. Selain tu, badam boleh pekatkan susu.. Kalau rajin buat badam+susu.. lagi thorrrbaekkk!!

HORLIC

Sarapan pagi aku mesti amik horlic. Bagus jugak untuk banyakkan susu. Dia pun dari susu kan..

KURMA

Makanan sunnah ni memang tak boleh dipertikaikan kebaikannya. Sangat memberi tenaga dan banyakkan susu jugak. Cuba ambil beberapa biji kurma, rendam dalam air masak semalaman.. minum & makan kurma esoknya.. Sangat bagus!!

PEGAGA

Sejenis tumbuhan @ ulam yang amat2 bagus sebagai milk booster. Aku kalau boleh nak makan hari2 sebab terbukti membanyakkan susu. Tapi kalau hehari muntah ijoo jugak kan. selang selilah. tapi memang recommended!!

LAICIKANG

Haa.. yang ni aku baru taw masa bersalin Sara ni. Mungkin uollzz dah taw.. aku ni kekadang ketinggalan zaman skit.. huhuhu.. Sepupu aku yang bagitaw.. so, cubalah. Memang betul. Agak membantu dalam penghasilan susu. Kalau boleh yang suam la.. OWESOME!!


MIND SET

Tapi bagi aku, yang paling penting.. kena niat & set dari awal kat otak ni yang susu kita cukup untuk anak kita. Usaha & tawakkal tu penting.. tapi kalau duk kata tak cukup.. tak boleh.. tu dah kira doa lah. Sebabnya, kembar aku masa anak no 1, dua tiga bulan jew menyusu.. pastu tak dah. Dia cakap susu takde. Kena anak no 2, aku suh jugak bagi susu walaupun takde (selain tu dia minum soya, membantu jugak). Finally, sampai 2y++ anak ni menyusu. Alhamdulillah!!. Soya ni tak semua org sesuai.. sebab angin. Aku tak boleh, Anak kembung. So, tak termasuk dlm try & error.

Selain dari tu, orang cakap lobak putih, jantung pisang, halba, longan kering, kurma merah pun bagus untuk banyakkan susu. Tapi aku belum try la pulak. Sebab lobak putih & jantung pisang tu tekak aku tak terima la pulak.

Pokok pangkalnya kena la try & error. Tak semua orang sama.. Selamat mencuba!!


No comments:

Post a Comment