Wednesday 26 August 2015

Bersalin tanpa jahit!!-MINYAK KELAPA DARA TANAMERA

Assalamualaikum!!

Bila citer pasal bersalin ni, apa yang paling takut untuk ibu2 bersalin normal ni ialah KOYAK BANYAK!!. Bersalin adik merupakan mimpi ngeri bagi aku bila kena jahit sampai tempat nak membuang tu. Sampai nurse siap pesan, "buang air besar jangan teran yer puan, takut jahit terbukak. Nanti kena jahit balik" APAKAH??? Makanya 2 minggu aku tak membuang takut terbukak jahit. Makan pun sikit jew takut nanti nak terbuang.. hahahaha

Sikit punya azab aku.. sampai nak duduk pun menyenget. Kisahnya, aku terangkat montot masa bersalin adik. Mana nak ingat ko.. dah la aku sensorang dalam labour room.. masa adik nak kuar, baru nurse tu terhegeh2 nak pakai sarung tangan bagai.. aku teran jew la.. dah sampai masa kan.. haaa.. tu lah makannya.. tak terkira jahitnya.. huhuhuhu

So, masa si Sara aku pun merajinkan diri mengoogle & meng'interview' kengkawan dan sedara mara yang baru bersalin. Diorang cakap minyak kelapa dara bagus untuk memudahkan bersalin. Licinnn gitu keluarnya.. Ye ke? ye la kot.. aku yang 2 orang tu dulu mana ada minyak2 ni semua.. belum famous lagi menda2 ni semua..

Aku pun mula mengoogle pasal minyak kelapa dara ni. Baca banyak review yang cakap minyak kelapa dara TANAMERA ni bagus. So, aku pun try test la beli. Gigih pegi Giant, kat kiosk jamu tu carik minyak ni.


Masa beli tu dalam Rm34 jew rasanya. Try beli 1 dulu. Masa tu pun dah masuk 8 bulan.Agak lewat rasanya. Diorg cakap elok amik awal2.. Lagi berkesan. Maka, mula lah rutin harian aku meminum sesudu minyak ni. Ok la.. boleh telan. Rasa minyak kelapa (dah nama pun minyak kelapa dara kan.. takkan rasa strawbery lak).

Masa dah masuk 9 bulan, aku try buat urutan perineum. Ni pun aku google caranya. Kalau rajin korang google la. Kalau malas, senang citer sapu minyak kat tempat *tuttt (keluar baby). Buat urutan U. Buat la selalu. Jangan ikut aku. Aku terlebih rajin, makanya jadilah pemalas. bahahaha...

Selain dari tu, kalau korang ada masalah perut merekah (stretch mark) boleh la sapu jugak. Kurang skit pecah2. Aku pun mengalami pecah2 yang kronik. Kira ok la lepas sapu.. walaupun parut tetap ada kan..
bukan perut aku.. contoh jew..
Selain tu, kalau baby ada kerak kepala.. boleh gak sapu. Sapu kat kepala baby biar kerak tu kembang, lepas tu baru sikat. Insyaallah hilang. Kena rajin buat selalu la. Jangan tunggu kerak tu tebal. Kesian baby tak selesa.

Oh ya, citer pasal tak jahit ni.. dengan izin allah & sedikit usaha, Sara lahir tanpa jahit langsung!! Waaaa... memang jadi la (walaupun tak serajin mana.. hahaha). Korang yang tengah pregnant leh la try. Mana taw sama nasib ngan aku kan. Rezki masing2.. yang penting usaha + doa + tawakkal. Insyaallah.. moga dipermudahkan.. Amin!!


3 comments:

  1. Wife pun baru start consume MKD (VCO) masa kandungan 30 minggu. Harap mudah bersalin 1st baby kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah.. moga dipermudahkan.. amin!!

      Delete
    2. Insyaallah.. moga dipermudahkan.. amin!!

      Delete