Thursday 20 August 2015

Alhamdulillah.. Baby tak kuning!!-MAKANAN SUNNAH

Assalamualaikum..

Hari ni aku nak kongsi skit ilmu buat new mommy2 yer. Alaaa.. cuba2 jew.. tak salah kan. Mana taw rasi macam aku.. ok la kan.

Masa kengkawan & sedara mara lawat Sara semua tanya.."baby tak kunig ke?". Alhamdulillah.. Sara tak kena tahan kat spital pun sebab kuning. Dalam seminggu tu risau jugak.. takut tetiba kuning kan. Pun Alhamdullah tak kuning. Takyah gi spital followup.

Apa yang aku makan? meh aku share.. Masa pregnant Sara, aku tak minum susu AnMum bagai tu.. aku tukar susu kambing. Minuman sunnah. Susu terbaik selepas susu ibu kan. Satu beg Rm30.. ada 20 peket. So, Sebulan aku beli 2 beg la. Pagi wajib utk breakfast.. malam ikut rajin.. hahahaha.. aku minum susu HiGoat jew. Senang bancuh. Korang kalau dapat susu kambing fresh lagi bagus..

aku minum ni jew..
Selain tu, aku amik Qaseh gold Adinda. Baca pamplet dia cam best jew. Makanan sunnah semua dlm tu. Amik ngan member, murah skit. Dia bagi harga member2 jew. Rasanya skang harganya Rm78.00. Tapi bagus. Bertenaga sepanjang pregnant.Ni aku makan sebotol sebulan.

ni la ngupenyer..
Selain tu macam biasa la.. kurma.. kismis.. kacang cerdik.. tu semua jajan2 nyer la. Bagus untuk otak baby. Masa kakak dulu aku suka minum soya. Hari2 minum soya. Baby memang putih.. Tapi kulit tak berapa nak cantik. Senang parut & cepat lebam2 (sensitif). Lagipun orang cakap soya tak bagus, melemahkan kita. Tapi kakak ni memang lembik skit (cengeng ). Tak taw la sebab soya ke sebab genetik.. hahahaha..

So, kesimpulannya.. susu kambing memang terbukti mengelakkan baby kuning. Cuma, kena tahan skit la.. ada skit bau.. tapi yg peket tak sekuat bau yang original fresh. Alaaa.. pikir anak jew.. mesti boleh telan... hehehehehe.. selamat mencuba!!


No comments:

Post a Comment