Thursday 1 October 2015

Resepi senang + sedap + simple -CHEESEKUT

Assalamualaikum...

Al kisahnya.. aku ni bila bab2 buat dessert ni memang ikut mood. Beli barang memang rajin.. tu yang tiap kali shopping barang dapur aku mesti selit 2@3 barang2 buat kek @ biskut ni. Dan tiap kali tu jugak la En.suami duk perli aku "bila nak buat nyer ni?" hahaha.. Entahlah.. aku ni ada sejenis penyakit berjangkit (mak mentua aku ajar.. sorry mak.. hahaha).. dia kata, beli jer.. bila teringin nak buat, benda dah ada .. betul jugak kan? ( walaupun mood semedang jew kelaut.. hahaha)

Nak dijadikan citer.. semalam aku kemas peti ais, tertengok kat cheese yang dah berkurun aku beli (sebulan ada kot). eh! dah tarikh luput kata ko.. tapi baru sehari dua.. boleh lagi ni.. so, dengan gigihnya aku mencarik balik resepi yg dah berkurun gak aku simpan.. YES!! nasib ada lagi.. makanya, misi pun bermula...

Untuk pengetahuan korang, dah lama aku tingin nak buat cheesekut ni. Almaklumlah.. ramai nau yang post kat FB & IG pasal mendalah ni. Tengok macam sedap jew.. resepi pun cam senang jew.. tu yang termasuk dlm list try & error aku. Tapi tak pernahnya lah kesampaian. Padahal biskut tu dah kali ke-4 aku beli. Mana taknya.. agak2 dah lama kat lemari tu, anak aku tibai wat cicah air milo. Nak marah tak sampai ati.. dah ibunya rajin ya'mat kan. Makanya tiap kali dah kena tibai beli ler lagi.

Bila dah terpaksa ni, nak tak nak kena la wat jugak. Aku bukan pe.. kang bila buat kek@biskut pepelik ni anak2 & ayah anak tak baper nak jalan. Penyudahnya, aku jugak ler yg perabih. Camne ler babat tak makin tebal.. muahaha..

Macam aku cakap, bahan2 nyer senang nau2. Aku, kalau susah memang tak masuk list jawabnyer. Tak caya? Ni ha bahan2 nyer..

Haa.. 4 barang ni jew pun.

-Memula, masukkan cheese & setengah tin susu pekat manis tu dlm mixer.. kalau takde masuk blender jew.. sampai agak2 kembang ok dah tu.

-Susun biskut dlm bekas selapis. Biskut tu celup sesaat dlm susu cair.. low fat pun boleh.. aku belasah susu anak aku jew.. tu jew yg hadoo.. muahaha..

-Lepas tu sapu cheese yg dah mix tadi.. letak balik biskut celup.. dan ulang la sampai 5@6 lapis ke. Ikut korang ler nak tinggi mana.. agak2 tinggi tappurware tu ke.. pastikan yg last sekali, maknanyer yg atas sekali mesti tebal skit.

-Siap! Masuk peti ais 4 @ 5 jam.. dah boleh ngap. Makan sejuk2 sedap. Oh ya.. yg aku tabur kat atas tu cornflakes. Aku blend & tabur. Alaaa.. deco2 skit.. kasi lawo kata ko..

Ni ler hasil nyer..




Dapatnya memang nampak skit. Tapi sebenarnya banyak jew. Sebabnya, makan kena sikit2.. sebab cepat muak. Sangat sesuai tuk org yang sedang gigih membina lemak & babat.. hahaha.. aku ler tu.. erk!!

Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment