Sunday 18 October 2015

Moden vs Traditional - BERPANTANG

Assalamualaikum...

Yeay!! my twin officially dah abis pantang!!! Kepala hotak ni dah plan nak celebrate kat mana. Tunggu masa & waktu yang sesuai jew.. al maklumlah, anaknda2 tercinta sedang peksa. Tungguuuu...

Oh ya, bila sebut pasal berpantang ni ada macam2 pendapat. Ada yang berkurung 44 hari tak jejak2 tanah.. ada yang tak boleh makan makanan tertentu sampai berbulan2 bahkan setahun pun ada.. ada yang pantang &@#$!% sampai setahun (18sx.. hahaha)..

Sebenarnya tu terpulang kepada individu masing2. Tapi bagi aku senang jew. Mana yang aku rasa penting memang tak tinggal. Tapi, kalau rasa leh skip.. kelaut ler jawabnyer.. hahaha.. korang jangan ikut cara aku lak. Badan kita tak sama.. tapi yang baik ikutlah..

Aku bab makan, Alhamdulillah.. boleh jaga lagi. Takdelah sampai curik minum air gas seteguk dua mcm kakak ipau ku.. hahaha.. sorry kak.. termention lak.. hahaha.. Ais aku memang pantang betul. And skang pun, walau Sara dah nak setahun.. masih tak berapa nak minum ais.. air suam lagi sedap! Makanan sejuk2 & angin memang kutolak. Almaklum la.. dari anak sorang, perut diorang ni memang sensitip.Medang jew kembong!!

Ubat pulak, aku pun jaga. Masa anak 1st & 2nd, makcik yang urut aku kat kampung buatkan jamu. Pure bhaiii.. melekat ketekak!! Tapi, masa anak ke3 ni.. dia dah takde.. so, kenalah carik sendiri.. tu yang aku amik nonaroguy tu.. ok jugak jamu dia.. siap air akar kayu.. and yang paling penting, tasak! terbaek dari air tangan ibu mertuaku. Oh ya, yang taktaw tasak tu ibu kunyit.. minum ngan asam jawa. Baik tuk mengecutkan peranakan & buat kulit kita kuning balik. Takdelah pucat jew cam mayat idup yer dok..

Barut pulak aku tak pakai yg moden.. ala.. skang kan ada barut moden. Main kancing2 jew & yang terbaru main tampal je terus melekat. Yang ni aku kolot skit. Aku pakai kain yang lilit2 punya.. almaklumla.. kang tak ramping cam saloma kang.. acaner?? hahaha.. motip sangat!!

Cuma cuma cuma.. bab tak kuar umah aku memang fail!! dari anak 1 sampai no 3 ni.. memang kelaut!! Masa time kakak dulu.. baru nak masuk minggu ke3 dah merayap ke mall. Alasan nak carik stoking baby.. apakah?? hahahaha.. vengong tul alasan tu.. muahaha.. padahal dah meroyan duk umah terkurung.. tu jew pun aku ngelat.

Masuk anak 2, advance skit. Baru 2 minggu dah gi holiday ke PD. Alasan kukuh skit. Masa tu cuti raya cina . So, mereka2 ni nak buat family day as usual la. Mak mentua aku pun kena angkut.. takkan aku kena tinggal kan.. so pegi la jugak. Aci kan kan kan? Yang takleh lupa masa dalam lift.. ada auntie cina ni tegur.. "belapa hari dah ni?" aku jawab"2 minggu auntie
..".. menjerit dia.. "haiya!! sudah holiday ka? baby merah lagi selupa anak tikus lagi maaa.." erk!! Hahaha..
Ni la gambar adik ngan nenek. Masa ni tengok ostrich kat PD tu. Sempat kata ko!!

Yang latest si Sara. Korang kan taw aku bersalin Sara mlm sebelum plan nak gi A Famosa. So, kesian punya pasal.. cuti sekolah kan.. makanya pegi jugak ler.. ( taw ke mak aku masak kena gulai..hahaha) So, pegilah kami yang masa tu Sara baru 13 hari.. huhuhu..

Plan nyer.. aku duk villa jew. Orang pantang kan.. duk dendiam. Tapi malam tu ada pesta sambut krismas kat cowboy town. Lagipun cam seremm jew tinggal kat villa ni. So, pegi ler jugak. Tawakkal jew.. tapi sebelum pegi sessi makeup cik Sara dulu la..

Dan lebih tragis... HUJAN!! nasib renyai2 & sekejap jew. Berpayung la jugak sekejap. Takut gak kena hujan. Bentan kot!!

Apapun, saat2 berkumpul bersama semua keluarga yang paling priceless!!

Apapun, pokok pangkal diri sendiri. Badan kita kan. Kita yang rasa. Aku walaupun berjalan.. barut, stoking & baju sejuk tak tinggal hokey! Jamu pun bawak sekali. Bak kata mak mentua aku " orang dulu2 dalam hari dah pegi menoreh. Yang penting ikat barut keketat & ubat jgn ngelat". So, I pollow!! Hahaha..

Takyah nak kondem sangat kalau ko pun habis 44 hari dah teguk air sejuk.. jangan nak netizen sangat kalau ko jamu & air akar kayu pun kelaut.. ntah2 tasak pun tak kenal & tak pernah telan..

No comments:

Post a Comment